Coaching to m.in. sposób indywidualnego wspierania rozwoju zawodowego. Coaching może być prewencyjny (tj. zapobiegający przyszłym nieokreślonym zagrożeniom) albo interwencyjny (będący reakcją na sytuację kryzysową, która już wystąpiła). Coaching może być pomocny w wielu sytuacjach np. w eliminowaniu niepożądanych nawyków, poprawianiu indywidualnej wydajności czy nabywaniu nowych umiejętności. Ponadto coaching, jak każda inna forma pracy nad zmianą i rozwojem, ma swoją metodologię, ogólną strategię oddziaływania i konkretne czynności, poprzez które Coach pracuje z wartościami, motywacją i celami Klienta.
Przebieg coachingu
Wzajemna prezentacja
Określenie zagadnień coachingu
Wstępne porządkowanie zagadnień
Określenie terminarza realizacji zagadnień
Dokładne sformułowanie zagadnienia
Określenie konsekwencji nie podjęcia interwencji
Omówienie punktów widzenia, systemów wartości, zaangażowania stron itp.
Dyskusja możliwych rozwiązań
Wybór najlepszego rozwiązania
Określenie sposobu realizacji
Kim jest Coach?
Coach jest partnerem Klienta. ZadaniemCoacha jest dyskretna pomoc Klientowi w zakresie realizacji, zarówno operacyjnych jak i strategicznych, zadań zawodowych. Pomaga w odkrywaniu indywidulanego potencjału do rozwiązywania napotykanych problemów. Poufność poruszanych kwestii stanowi fundament relacji Coacha i Klienta.
Pomoc Coacha realizowana jest podczas spotkań, w których Klient:
reflektuje swoją sytuację zawodową np. w formie krytycznej dyskusji dokonanych wyborów lub oceny przydatności kryteriów;
wypracowuje i inkorporuje nowe metody działania, zwłaszcza w obszarze relacji z otoczeniem np. za pośrednictwem narzędzi takich jak m.in case study;
uzyskuje informację zwrotną nt. swojej osoby i swoich zadań menedżerskich;
wykorzystuje Coacha jako „Sparringpartnera”, co pomaga mu bezpiecznie przygotować się do realnej sytuacji zawodowej, poprzez m.in. wskazanie efektywnych metod i środków, kontrolę logiki planu działania, optymalizację komunikatu itp.;
Coach nie jest:
terapeutą - nie angażuje się w rozwiązywanie problemów natury innej niż zawodowa;
współpracownikiem ani podwładnym - nie wykonuje pracy za Klienta;
zaangażowany emocjonalnie - dokonuje trzeźwej oceny i otwarcie omawia słabości;
instancją kontrolną - wpływa na przebieg, ale to Klient odpowiada za postępy;
„na zawsze” - kontrakt jest ograniczony w czasie lub zależy od osiągnięciu celu;